onsdag 1 december 2010

Varför ska män sörja ensamma????

Imorgon är det dags för obduktionssamtal, fasar!! Speciellt för att Jonas är så väldigt nergången nu. Känns som att han är så skör. Jag känner att jag är sur nu när Jonas mår dåligt, inte på Jonas, utan på omvärlden!!! Har känt så hela tiden sen Livia föddes och också fått det förklarat för mig att turordning när ett barn föds som inte är frisk är 1. barnet, såklart 2. mamman 3. pappan (i vart fall inom sjukvården). Känns som att det alltid är mannen ska vara så stark och att det gör att de mår ännu sämre än många kvinnor gör senare för att de inte tillåts att vara ledsna från början, sen klappar de igenom ordentligt istället. Känner så nu också när Livia inte lever längre att jag får så mycket stöd både från min familj och vänner medan Jonas knappt får något stöd alls, varför är det så? Man kan ju skylla en del på det manliga, att män har svårare att prata om sina känslor. Men i en situation som denna är det så uppebart att även män behöver hjälp, men varför stöttar inte omgivningen hos män upp på samma sätt??? Ja, jag är lite upprörd för det kom fram så mycket hos psykologen idag, det blev så fruktansvärt tydligt att Jonas mår så dåligt.

Förstår inte hur vissa tänker. Men psykologen sa något idag som jag inte tänkt på tidigare och somn det säkert ligger något i. Att människor kanske säger saker till mig och till andra om Livia för att skydda sig själva. Att det är lättare att acceptera att hon dog för att hon varit sjuk, för då ligger det så långt ifrån ens egen värld. Till exempel att om någon vill skaffa barn eller har väldigt små barn är det lättare att tänka att Livia dog för att hon var sjuk och då kommer ju inte mitt barn att dö eftersom det inte är sjukt. Likaså är det lättare att berätta för någon om vad som hänt med att " fast hon var ju sjuk" för att den som man berättar för inte ska bli rädd av informationen. Jag känner i vart fall att jag blir väldigt sårad, det känns som att de talar om för mig att hon var mindre värd, att sorgen och förlusten ska vara mindre på grund av att det fanns en problematik.

Inga kommentarer: