lördag 5 februari 2011

Lite chockad efter dop idag!!

Jag är inte chockad just för att J och M valt att döpa sin lilla dotter och detta har absolut inget med deras beslut att göra.

Men de flesta jag känner är inte kristna (tror på gud) men nästan alla döper sina barn i kyrkan. VARFÖR DET??? Varför döper man barnen i kyrkan när man inte är kristen????????? Är det för att mor, far, mormor osv tycker det eller är det på grund av att man alltid gjort det?? Vi har i vart fall valt att inte gifta oss eller döpa våra barn i kyrkan. Vi är inte kristna och varför ska jag då stå och lova något inför gud.

Jag blev lite chockad idag på dopet, vad mycket GUDA-prat det var, så mycket är det ju inte på långa vägar vid giftemål (vilket jag även där tycker är konstigt att man gifter sig i kyrkan om man inte är kristen).

Får alltid färäldrarna frågan om typ, "Vill du att ditt barn ska leva med gud? och föräldrarna ska sedan svara JA??? Så förljuget, om man nu inte är religös!!!!!

Vad man tror på är ju upp till var och en och tror man på gud är det ju inget konstigt alls. MEN OM MAN INTE TROR PÅ GUD VARFÖR LJUGER MAN OM DET I SÅ FALL I KYRKAN?????

Dopet var annars väldigt fint ordnat och lilla A var så söt och hennes storasyster likaså.

1 kommentar:

nenna sa...

Jag är en av dem som inte tror på gud, men som valde att döpa mitt barn i kyrkan. För min del är det delvis en del av en tradition men även andra personliga saker.

För S är det nog helt andra orsaker. Med tanke på hans uppväxt.

Vi fick inte den frågan, om vi vill att barnet ska leva med gud eller få en uppfostran som innebär att lära om gud osv. Det beror nog helt på prästen och hur mycker föräldrarna har sagt till om.