fredag 4 mars 2011

Första helgen ensam sen Livia gick bort

Nu har Jonas åkt iväg för Vasaloppet på söndag. Jag och Ella ska vara ensamma till på måndag (nja, inte riktigt för min mamma ska vara här hos pss i vart fall en natt har hon och Ella bestämt. Vi ska försöka att mysa till det som vi gjorde förra året Jonas var och körde Vasaloppet, nämligen genom att göra blåbärssoppa och scones till tv-sändning på söndag.) Känns lite konstigt att Jonas åker iväg. Det är trots allt så att vi är varandras ventiler för att prata om allt fruktansvärt som hänt oss. Jag vet att Jonas varit oroligt för att åka iväg just av den anledningen, att han är borta och kanske inte har någon att prata med om det som dyker upp i huvudet som rör vår lilla Livia. Jag hoppas att det kommer att gå bra för honom i vart fall, vilket jag också tror att det kommer att göra! Hade Vasaloppet varit för två månader sedan så tror jag inte att han hade fixat att åka, men vi blir starkare för varje dag (även om det långt ifrån alltid känns så).

Jag har varit på arbetet ganska så många gånger nu. Det går bra, mycket bättre än jag trodde. Jag har haft sådan tur som fick göra en omstart på jobbfronten, annars hade allt varit så mycket jobbigare. Jag känner ju att även om jag är nervös så är det med glädje och spänning som jag åker till jobbet. Hoppas att det ska fortsätta på den inslagna vägen! Jag har ju i vart fall lovat att ge mig själv en riktig chans att trivas igen även om jag såklart önskar att jag skulle vara hemma och vara föräldraledig istället!

Härligt det är med den vårluften som är ute just nu! På din lilla fina grav (den är faktiskt inte så fin nu när det fortfarande ligger kvar gammal smutsig snö och din lilla björn av mossa som står där som inte ser så mycket ut för världen längre). Men jag har gjort en jättefin krans till dig Livia som bara väntar på att snön ska försvinna så att det kan få komma ut och förgylla din lilla plats. Sen i vår kommer ju din sten också och det ska bli skönt när inte platsen är provisorisk längre! Nu, sen jag börjat arbeta är jag inte på graven varje dag längre, tiden räcker liksom inte till riktigt. Detta ger mig dåligt samvete, även att jag lovat mig själv att inte få det. Mamma och jag gick tillsammans till graven igår. Då hörde jag på henne att hon känner likadant. Mamma är vid graven varje dag och pratar lite med dig Livia. Nu har hon varit lite dålig i ett par dagar och inte kunnat komma till dig, hon hade också dåligt samvete över det. Varför ska man vara så hård mot sig själv!! Jag har ju dig lilla Livia i mina tankar nästa hela tiden, och likväl ska jag försöka att skuldsätta mig för att jag inte gör tillräckligt. Jag älskar dig lilla gumman! Och jag vet ju att du inte vill ha en mamma som går och hälsar på dig på grund av dåligt samvete, du vill ju ha en mamma som lever livet och har med dig i tanken lagom mycket! Men det är så svårt.....

3 kommentarer:

Tea sa...

Ja, hur ska man förhålla sig till det där med att släppa taget om de döda? Det är så svårt att veta vad som är "lagom". Om man tänker på dem för mycket och "tar hand om dem" för mycket mår man dåligt för det, om man inte gör det får man skuldkänslor... Meningen är väl att man successivt ska släppa "att ta hand om dem", att göra det "lagom" mycket så att det inte blir ett tvång (tänker mig att det är "tvångskänslorna" som föder skulden??? Gör jag inte det och det så är jag dålig eller då betyder det att jag inte saknar dej tillräckligt eller att jag har kommit över att du är död etc. etc.)
Så försöker jag tänka, att jag ska inte känna att jag MÅSTE tänka på de döda varje dag och att jag inte MÅSTE prata med fotografierna eller gå till gravarna eller hålla dem i tipp-topp-skick... Men, att tillåta sig detta är ju inte helt lätt...
(Det är lite mindfulness... Lev i nuet: Just idag hinner jag inte med dittan och dattan, och just idag får det vara så. Stanna upp och ta in nuet, inte tänka framåt: jag MÅSTE hinna gå till graven också.. Inte tänka bakåt: Jag gick ju inte dit igår!!! INTE VÄRDERA SIG SJÄLV: Jag är inte en dålig mamma för att jag inte går dit idag, ingen älskar Livia som mej och Jonas, att jag måste jobba och hämta Ella och träna och laga mat och allt annat idag och inte hinner gå till graven påverkar varken mina känslor för Livia eller hur bra mamma jag är...
-Ett litet råd, kanske det hjälper dig nå´t?..
Största kramen

Sussie sa...

Vill först och främst önska er alla ett stort lycka till i helgen! Ännu ett hinder! Ni är fina förebilder på många sätt ska ni veta. Er styrka, ert mod, er enorma vilja och er kärlek till era barn är något många skulle kunna lära sig mycket av från er. Ni är stora människor.

Kramar

Maria sa...

Jag får också skuldkänslor när jag inte varit på graven på några dagar. Det är så knäppt att man ska få sig själv att må sämre än man redan gör. Jag tänker alltid att jag inte vill att vår bebis grav ska vara den enda som inte lyser, fast det är många som går mycket mer sällan till sina barns gravar än vad vi gör. Kramar!