måndag 10 januari 2011

En änglamamma tillsammans med andra

Igår träffade jag två andra änglamammor. Det var väldigt skönt, vilket det varit alla gånger vi träffats hittills. Ibland tror jag innan vi träffas att det ska vara smärtsamt att träffa dem, men än så länge har det bara varit lättsamt och skönt.

Jag kände inte dessa änglamammor tidigare utan har bara pratat med dem vid några tillfällen, ganska ytligt. Jag fick kontakt med dem efter att Livia dog och de har hjälp mig så mycket. Egentligen är det konstigt att man kan komma varandra så nära fast man bara har träffat varandra några få gånger. Men många saker som jag har berättat för dem vet inte ens mina närmaste vänner. Man har ju träffats och prata om så fruktansvärda saker så det också blir mycket lättare att prata om även andra saker som egentligen inte rör det fruktansvärda som vi har gemensamt.

ATT TRÄFFAS ÄR BALSAM FÖR SJÄLEN!!

De har väglett mig vid flera tillfällen, de vet vilka olika stadier som jag måste igenom och de vet också vilka frågor och smärtor som jag brottas med dagligen. De har förberett mig inför vissa saker som jag själv inte tänkt på och så vidare.


Ibland känns det som att det är mig själv jag sitter och pratar med så lika är vissa saker som vi känner/känt inför det som hänt.

Jag är så glad att dessa änglamammor tog kontakt med mig och att jag tog mod till mig att fråga om vi kunde träffas. Dessa träffar och andra internetkontaker som vi har tror jag kommer hjälpa mig massor att "påskynda" (misstolka inte nu, för jag vet att man måste skynda långsamt) min process till att komma tillbaka till den jag var. Oj, nu blev det mycket att misstolka, för jag förstår också att det som hänt har förändrat mig. Jag tror inte själv att jag kommer att bli likadan som jag var innan, på gott och ont!! Jag har en livserfarenhet, som jag gärna varit utan, men som antagligen kommer att få mig att mer ta tillvara på det som är runt mig. Och detta tror jag bara är en av de saker som kommer att förändra mig. Jag tror också att jag på många sätt kommer att bli hårdare och kanske mer egoistiskt för jag vet vad som är viktigt för mig och jag tror att jag kommer att mer eliminera det som är mindre viktigt. Jag tror också att detta har fått mig att inse hur skört livet är och hur många olika livsöden som finns runt mig.

2 kommentarer:

Karin C sa...

Tack för igår, trevligt och skönt som vanligt att prata med dig och Linda. Är så glad att vi tre har funnit varandra, måste ses snart igen :)
Kramar

Hannah sa...

Ja, det måste vi se till att göra!!